Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna

Zajmujemy się całościową diagnozą i terapią integracji sensorycznej (SI) dzieci od 2 roku życia.

Nasi certyfikowani terapeuci posługują się najnowszymi testami służącymi do diagnozy dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Diagnoza dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej jest składową obserwacji danego dziecka (jego swobodnego zachowania, sposobu poruszania się), wywiadu z rodzicami, prób klinicznych, wykonania niezbędnych testów, a na końcu analizy wyników. Diagnoza zawiera szczegółowy opis charakterystycznych dla danego dziecka zaburzeń, a także zalecenia do terapii oraz zestaw ćwiczeń do domu.

Ćwiczenia odbywają się na specjalnie wyposażonej sali bogatej w wieloraki sprzęt terapeutyczny, jednakże na niej się nie kończy.

Terapia SI często mylona jest ze zwykłą zabawą. Ma ona jednak formę „naukowej zabawy”, podczas której dziecko z przyjemnością uczestniczy w zajęciach oraz ma wrażenie, że to ono wraz z terapeutą je tworzy. Patrząc na to z boku rzeczywiście ma się wrażenie, że dziecko przez całe zajęcia zajmuje się zabawą.

W rzeczywistości jest to jednak dla dziecka ciężka praca, ponieważ każde zadanie ruchowe ma określony cel terapeutyczny oraz tworzy ciąg następujących po sobie dokładnie przemyślanych i celowo dobranych czynności.

Ćwiczenia oraz ich intensywność są oczywiście indywidualnie dobierane do każdego dziecka oraz jego rodzaju zaburzeń, jednak z biegiem czasu stanowią coraz większe wyzwania do pokonania dla dziecka.

Oznaki poprawy:

Niektórymi objawami zaburzeń integracji sensorycznej mogą być:

Terapia ma wiele poziomów odziaływania, m.in. należą do nich ćwiczenia domowe oraz modyfikacja otoczenia. Terapeuta oraz rodzice dziecka muszą być świadomi, jakie codzienne aktywności i bodźce z otoczenia mogą pozytywnie wpłynąć na jego zachowanie, stan pobudzenia, emocje, koncentrację uwagi, koordynację. Dzięki temu kontrola bodźców dopływających do dziecka odbywa się nie tylko na sali integracji sensorycznej, ale również w środowisku domowym, szkolnym, rówieśniczym. Dzięki takiej współpracy można oczekiwać, że efekty terapii dadzą większe rezultaty.

Musimy być świadomi, że każdy organizm stanowi jedną całość i gdy zaistnieją nieprawidłowości w funkcjonowaniu choćby jednego z układów sensorycznych, w pewien sposób cierpi całe nasze ciało. Ważną rzeczą jest fakt, że zaburzenia w obszarze integracji sensorycznej mogą objawiać się w każdym wieku i mogą dotyczyć zarówno dzieci, niemowląt jak i dorosłych.